El primer Torres Monsó

Una exposició a Girona commemora el centenari de l’artista amb una desena d’obres significatives dels seus inicis com a escultor

L'exposició a l'espai del carrer de la Rutlla.

L'exposició a l'espai del carrer de la Rutlla. / DdG

Alba Carmona

Alba Carmona

Una desena d’escultures dels inicis de la carrera artística de Paco Torres Monsó, com ara Maternitat, una commovedora peça de denúncia i conscienciació social de l’any 1956, formen part d’una exposició a Girona que ret tribut a l’artista coincidint amb el centenari del seu naixement. Homenatge a Paco Torres Monsó es va inaugurar ahir a l’espai de coworking Cogarage, al carrer de la Rutlla, i es podrà visitar fins al 15 de març. 

Sota la direcció artística de Bonart Cultural i amb la col·laboració de l’àrea de cultura del Geieg, la Fundació Atrium Artis i Parcart, l’exposició mostra obres significatives dels primers passos de l’artista com a escultor, provinents d’una col·lecció privada. 

Deixeble de mestres com Joan Orihuel, Josep Clarà i Enric Monjo, Torres Monsó va fer evident la influència d’aquests artistes en les seves primeres obres, fins que a partir de la dècada dels 60 comença a desmarcar-se dels cànons academicistes per desenvolupar un llenguatge propi que el convertiria en un referent de l’avantguarda escultòrica a Catalunya. 

La feminitat i la maternitat

La mostra revela el procés d’experimentació del gironí amb materials com la fibra de vidre, el ferro o l’acer inoxidable, que configuren cossos poc normatius de formes indefinides.  A través d’una mirada crítica i sarcàstica, atenta al seu context, l’artista honra la feminitat i la maternitat, amb peces com ara Nu femení, de 1958. 

A Homenatge a Paco Torres Monsó també s’hi pot veure Caixa Sorpresa (1965) o Tors tallat (1974) i la majoria de peces exposades -que en alguns casos estan a la venda- s’emmarquen en un període previ a la petjada que anys després va deixar en ciutats com Girona, amb escultures a l’espai públic com les lletres toves o Llapis.