La 41a Fira Comarcal de Primavera de Campllong amplia el programa i incorpora una subhasta de vedelles
El certamen, que se celebrarà l'últim cap de setmana d'abril, mostrarà el múscul de l'agricultura i el sector primari

La competició d'enganxe, en una edició passada. / Ajuntament de Campllong

La 41a Fira Comarcal de Primavera de Campllong amplia el ventall de propostes i incorpora una subhasta de vedelles. El certamen, que se celebrarà del 25 al 27 d'abril, tornarà a mostrar el múscul de l'agricultura i el sector primari. Entre les novetats, aquest any la fira suma a la programació un vermut musical, teatre, un taller de barrets de palla, una demostració de polo i la presentació d'un llibre.
El concurs de vaques de raça frisona i el morfològic de burro català seran un dels plats forts del certamen, que manté la fórmula de combinar tradició i progrés a través de demostracions de feines vinculades al camp, exhibicions diverses, competicions, estands comercials i parades d'artesania. L'any passat, la Fira Comarcal de Primavera va rebre més de 34.000 visitants.

La secció de vedelles i els seus manejadors al Concurs Morfològic de vaques de raça Frisona, en la passada edició. / Ajuntament de Campllong
L'epicentre del sector rural
Campllong tornarà a convertir-se en epicentre del món rural gironí durant l'últim cap de setmana d'abril. Fidel a la seva essència, la 41a Fira Comarcal de Primavera serà "un veritable aparador de l'activitat econòmica i social, no només del municipi i rodalies, sinó de tota Catalunya", explica l'alcalde, Lluís Freixas.
El certamen multisectorial ocuparà més de 40.000 metres quadrats, tant exteriors com interiors, que acolliran més d'un centenar d'expositors, una trentena llarga d'activitats i una vintena de mostres i exposicions. L'agricultura i la ramaderia són els dos eixos al voltant dels quals gira la programació, però la 41 Fira Comarcal de Primavera també va molt més enllà. "Oferim tot un ventall d'actes i activitats paral·leles amb l'objectiu de viure una bona experiència en família i acostar el treball del camp i la vida de pagès a tots els visitants", subratlla l'alcalde.

Visitants caminant per la fira comercial. / Ajuntament de Campllong
La gran novetat: la subhasta de vedelles
Un dels plats forts del certamen seran, novament, els concursos morfològics: tant el de vaques de raça frisona -que ja suma tantes edicions com la fira- com el del burro català (que l'any passat ja es va celebrar a Campllong, i que aquest 2025 arriba a la 15a edició). A més, com a novetat, la Fira Comarcal de Primavera incorpora una subhasta de vedelles. Es farà dissabte a la tarda, amb exemplars vinguts de granges de Girona, Barcelona i Lleida. Fonamentalment seran vedelles de raça frisona, però també n'hi haurà de parda suïssa, amb edats des dels quatre mesos fins a vaques de primer i segon part.
Seran vedelles amb alt valor genètic, perquè l'objectiu d'aquestes subhastes és que els compradors ampliïn el pedigrí de les seves explotacions. Serà també una bona ocasió perquè el públic conegui, i viure en directe, les diferents puges que faran els ramaders per comprar els exemplars que sortiran a la venda.

La vaca Gran Campiona de l'any passat. / Ajuntament de Campllong
Un programa renovat amb vermut musical, polo i teatre
Dins la voluntat de sumar noves propostes per als visitants, el cartell d'aquesta 41a edició de la Fira Comarcal de Primavera també amplia el ventall d'activitats. Entre les que s'hi incorporen destaquen un vermut musical a càrrec de Tona Gafarot, l'espectacle de micro teatre '1971 - Benvinguda a la mestra de Campllong' (que es podrà veure tant dissabte com diumenge) o una exhibició de polo. A més, el divendres el programa d'actes també s'amplia. Perquè a la jornada tècnica ramadera que se celebra cada any, com a preludi del cap de setmana, aquest 2025 s'hi afegeix un taller de barrets de palla amb flors i la presentació del llibre 'Les coses que creixen. Tractat sobre plantetes, arbres i tot el que hi ha enmig' de Godai Garcia.
Durant tot el cap de setmana, i dins el programa de la fira, aquest 2025 també es faran jornades de portes obertes a l'horta de la Fundació Drissa (que inclouen una visita guiada i una degustació de productes). Per assistir-hi, caldrà inscriure's prèviament.
Els clàssics de la fira: tractors antics, ratafia i competicions
En paral·lel, aquesta 41a edició manté aquelles propostes que ja són clàssiques, com la 28a trobada de tractors antics (de l'any 1965 en enrere), el concurs de gos d'atura català, la mostra de bestiar o la competició d'enganxe (on els cotxers menen els cavalls i carruatges a través de diferents obstacles). El ventall d'activitats també inclou, entre d'altres, el 26è concurs de paletes, una exhibició de tallar troncs, el 20è concurs de pintura ràpida, el 10è torneig de bitlles catalanes, una trobada de puntaires, el 17è concurs de ratafia, l'actuació de la colla gegantera o la 18a competició de maquinistes (per demostrar l'habilitat amb grues i excavadores).

La tradicional tractorada de tractors antics, en una edició passada del certamen. / Ajuntament de Campllong
A més, la Fira de Primavera tornarà a acollir una exhibició d'agility, una de gossos de detecció esportiva i una altra d'unitats policials canines (amb gossos de les comissaries de Girona, Lloret, Sant Feliu de Guíxols, Palafrugell i Blanes). També es podrà veure una exhibició de doma natural i una altra de volteig de competició. Durant tot el cap de setmana, al local social s'hi muntaran dues exposicions fotogràfiques: 'El passat en imatges', dedicada a Valentí Fargnoli, i 'Blancs i negres', del cassanenc Josep Vilallonga.
Cargols i jornada tècnica
Parlar de Campllong és parlar de cargols. I per això, dins la carpa on hi haurà el bar-menjador s'oferirà als visitants poder complementar el menú de migdia amb una llauna de cargols. Abans del cap de setmana, quan els expositors i el gruix d'activitats ompliran Campllong, la fira ja escalfarà motors el divendres 25 d'abril amb la celebració de la jornada tècnica ramadera, part de la qual se centrarà en el canvi climàtic.
La jornada d'aquest 2025 acollirà quatre ponències. La primera, dedicada a les emissions de gasos d'efecte hivernacle en granges; la segona, centrada en la malaltia de la criptosporidiosi en vedelles; la tercera, sobre la monitorització de la salut de la recria, i la quarta i última, sobre el sorgo com a alternativa al blat de moro en situacions de sequera. A la tarda, hi haurà el taller de barrets de palla i la presentació del llibre.

Les diferents exhibicions eqüestres atrauen un nombrós públic any rere any. / Ajuntament de Campllong
Organitzada per l'Ajuntament i l'Associació de Fires i Festes de Campllong, la Fira Comarcal de Primavera compta amb la col·laboració d'empreses, entitats i voluntaris. L'horari del certamen serà de deu del matí a vuit del vespre, i amb l'entrada també se'n regalarà una altra per visitar el Museu d'Eines Antigues del Camp i Oficis Tradicionals de Campllong. L'any passat la fira va fer rècord i va rebre més de 34.000 visitants.
Per a més informació podeu visitar el web www.firacampllong.cat i a les xarxes de Facebook, Twitter i Instagram, @firacampllong.
- Càstig per a Asprilla: multa i targeta per ensenyar un lema religiós a la samarreta
- Girona, la capital mundial de l’ayahuasca
- La privatització del Bell-lloc i Les Alzines arrenca amb 250 alumnes nous
- Desnonen la masia de Cal Gras de Girona, ocupada des de fa més d'un any
- Sílvia Catà, cap dels Mossos d'Esquadra a Girona, dirigirà el cos policial a Catalunya
- Sabies que els romans van arribar molt a prop de casa nostra?
- Josep Vila: «Si Puigdemont torna com a president d’un partit, l’ANC no l’ha de preparar. No serem la crossa de ningú»
- Paula (23 anys): «He durat un dia a la feina per voluntat pròpia. No em quedaré en un lloc que no m’agrada»